Rancangan Gila : Bab Satu




Aku merenung wajah itu. Wajah yang telah menggampangkan hidup aku. Ya! Wajah itu! Tidak! Aku tak boleh berbuat jahat! Aku harus belajar memaafkan orang yang telah menyakiti aku. TIDAK! Mana mungkin kau aku maafkan setelah apa yang telah kau lakukan. Kau tidak layak mendapatkan walau secebis kemaafan dari aku. Ya, aku akan membalas dendam untuk setiap perbuatan kau kerana menyakiti aku untuk sekian lama.

"Hahaha." Gelak aku sendirian setelah aku merangka sebuah rancangan gila yang bakal membuatkan teman serumahku menyesal seumur hidup kerana menyakiti aku. Setelah syaitan menguasai diri, tiada apa yang dapat dilakukan.

"Hoi Rin! Kau kenapa gelak sorang-sorang macam orang gila ni? Dah hilang akal?" jerit Zira kepada aku selepas melihat aku tergelak sendirian.

"Bukan urusan kaulah, sibuk je"Jawab aku seringkas mungkin lalu aku mengangkat kaki melangkah ke bilik. Tidak mahu aku mengadap wajah itu. Makin lama, makin panas hati aku melihat dia.

Sudah lama aku berdendam dengan minah gampang itu. Semuanya berpunca dari dia. Sejak aku mula menjejakkan kaki ke dalam Universiti Hanya Untuk Bumi (UHUB), Shah Alam ini, tidak pernah sekalipun dia tidak mencari pasal dengan aku. Bayangkan, untuk hal yang sekecil-kecil semut pun boleh menjadi sebab untuk mencari pasal. Pernah satu ketika, dia menghasut rakan-rakan lain untuk membenci aku hanya disebabkan aku tidak mengajak dia berkelah sekali.

Kesannya, lama juga aku tidak bertegur sapa dengan rakan-rakan yang lain. Nasib baik ada dua rakan iaitu Nina dan Diman, yang tidak termakan hasutan syaitan bertopengkan minah gampang itu. Dan dengan rakan aku yang berdua itu jugalah aku merangka rancangan gila aku itu.

Aku mendapatkan telefon bimbit berjenama CSL aku yang pernah dikutukan oleh minah gampang itu. Aku mendailkan rakan aku, Diman untuk kepastian mengenai rancangan gila itu.

Toot, toot, toot, tooot......kecakk.
"Hello, ini Diman jejaka kacak bercakap, Siapa di sana?" Jawab Diman dalam gurauan yang tak pernah habis.
"Hello Diman, ini akulah Hairin. Kacaklah sangat kau itu kan." Balas aku dengan serius.
"Aku tahu la itu kau, sebab tu aku kata macam tu. Kot-kot terlekat kau minat kat aku." Sambung Diman mengayat aku. Masa itu aku tahu yang Diman minat pada aku tetapi aku takkan layan semua itu selagi dendam aku tidak terbalas.

"Aku nak tanya kau pasal rancangan gila kita tu, jadi tak kita nak buat?" Tanya aku kepada Diman.
"Owh, ermm, tentang itu, aku dah settlekan semua. Tunggu kau dengan Nina jela." Jawab Diman.

"Kalau macam tu, kita start rancangan tu dua hari lagi. Kau pastikan rancangan kita berjalan dengan lancar. Semua kelengkapan cukup. Jangan ada yang menghalang kerja ni. Aku nak sialan tu terima balasan yang setimpal dengan apa yang dia dah buat pada aku." Serius jawapan aku pada Diman dan talianku putuskan.

"Dendam aku pada kau hanya akan terpadam setelah rancangan ini berjaya." Senyuman terukir di wajah aku yang sedang memikirkan dendam aku akan terurai tidak lama lagi.

"Nina, Diman, maafkan aku kerana melibatkan kamu berdua dalam rancangan gila aku, tapi tanpa kamu berdua pasti rancangan ini akan gagal." Ucap aku sendirian.

Sambungan di Bab Dua

Nukilan Bersama miss_sho
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...