Peristiwa Malam itu.

Tengok kiri tak kena, tengok kanan tak kena. Aishh, macam mana ni. Haram esok ada paper GIS. Punyalah belambak nak kena hafal. Bersepah nota-nota buat, jawab past year question pon tak kena lagi. Ini tak bole jadi ni. Gua rasa semacam jer malam tu. Semacam ada yang tak kena. Semua orang dah balik bilik masing-masing. Gua jer yang terperap dalam bilik study sorang-sorang bajet top student semester ni.

Tak ape, gua lepak jap dulu. Amik earphone sumbat masuk telinga.

Kena pulak dengan lagu mat indon jiwang karat memang masuk la dengan jiwa forever alone gua. Jam dah pukul 11.30 malam. Sambil layan lagu mat indon gua pikir, otak gua kena rest dulu kot. Apa lagi, gua amik kerusi-kerusi kat situ, susun bagi rapat-rapat. Amik buku-buku GIS gua jadi bantal dengan harapan ilmu pada buku tu akan transform ke minda separa sedar gua  seterusnya apabila gua bangun tidur, minda gua dah penuh dengan ilmu-ilmu GIS. Mengikut konsep menuggu download sampai finish gamaknya.

Dalam gua sedang dok syok melabuhkan pinggung badan dan kaki, gua dengar bunyi orang bukak pintu bilik air dalam bilik study tu. Haram, sapa pulak yang masuk toilet ni. Tadi gua rasa gua sorang-sorang jer. Gua bingkas bangun lalu seperti drama-drama melayu, saje cari pasal, bukak pintu bilik air nak check ada orang ke tak dalam tu. Telahan gua memang sangat benar dan tepat sekali, tiada orang. Siapakah yang menyebabkan pintu bilik air itu berbunyi, makhluk haluskah, anginkah. Semua ini menjadi persoalan yang terbuku dihati gua. Dah macam ayat novel pula gua tulis.

Gua tak cakap banyak sebab memang gua bukan jenis cakap banyak, gua packing-packing buku-buku gua, cabut naik bilik terus.

Memandangkan bilik gua di tingkat 6, atas sekali. memang agak memenatkan jugak nak menapak dari bawah. Tapi bukan itu yang mengganggu pemikiran gua, masaalahnya setiap kali gua sampai kat turning point kat tangga, angin semacam kuat jer bertiup dari belakang gua. Gua buat selamba badak jer buat tak taw dengan angin tersebut. Sampai jer ke bilik gua, baru gua perasan, fuck, kunci bilik tertinggal kat bilik study bawah. Gua nekad, beranikan diri turun tangga cepat-cepat sampai jer kat bilik study, gua amik kunci, gua blah. Sebelum gua tutup pintu bilik study tu, gua macam terperasan macam ada satu flash moving object kaler putih. Gua buat dono jer. Sampai bilik, gua baring-baring rest kejap bagi hilang thrill.

Gua tengok handset, 11.45pm dah. Mesej mahupon miskol tak dak pon. Sedang gua baru nak start tulis mesej ke awek idaman gua, tiba-tiba hidung gua terbau sesuatu. Sesuatu yang membuatkan naluri gua ingin tahu apakah bau tersebut. Gua dah jadi macam tertarik gila dengan bau tu. Ini tak boleh jadi, gua tanya roomate, ada bau something tak. Dia pon cakap ada bau jugak, bau toilet. Memandangkan bilik gua berhadapan dengan toilet, memang confirm-confirm bau toilet kalaw lepas orang membuang. Haram betul. Tapi bau ini bukan itu yang gua maksudkan, baw seperti menusuk kalbu dan jiwa gua.

Gua decide gua nak turun cari punca bau tu. Nak jadi apa, jadilah. Gua beranikan diri jer. Gua keluar dari bilik, bau tersebut semakin kuat. Gua turun tangga satu persatu kebawah. Semacam bau itu membuat gua berada di awang-awangan. Makin gua turun tangga-makin kuat baunya. Gua sampai ke bilik study gua tadi. Gua suspek bau itu mesti berpunca dari bilik study.

Gua bukak pintu bilik study pelan-pelan...

Gua masuk, tengok keliling tiada orang. Kerusi meja tersusun tak macam gua tinggalkan tadi. Semacam ada orang yang susun balik kedudukan kerusi meja ini. Permukaan lantai bersih. Gua pikir, tempoh masa gua keluar dari bilik study, naik bilik dengan gua datang balik ni tak adalah lama sangat. Macam mana boleh tersusun rapi. Gua persetankan semua itu. Baw yang gua ingin jejaki itu tiada dalam bilik study.

Bau itu menangkap gua kembali seperti sedar yang gua telah ketinggalan dalam mengejarnya. Aneh. Gua berjalan ke hadapan blok gua. Tiada seorang pon disitu kecuali lampu-lampu bilik penghuni kolej yang sedang kusyuk study macam gua. Gua berjalan dari satu blok ke satu blok melalu tepi blok-blok itu. Agak menyeramkan kerana tiada sumber lampu ketika gua melalui blok tersebut.

Tanpa gua sedari gua telah berada dipintu pagar kolej gua, amat menghairankan kerana petugas yang bertugas di pondok jaga semacam tak nampak jer gua berjalan keluar. Langkah demi langkah gua mengikuti baw tersebut, makin lama, terasa makin kuat baunya. Padam jam hampir 12 malam memang sunyi sepi disepanjang jalan berdepan dengan kolej gua. Ditambah dengan deruan angin malam seperti hendak melabuhkan tirai hujan, sedikit menusuk ke tulang pinggang gua.

Sedang gua berjalan, gua ternampak satu cahaya. Cahaya putih yang amat terang sekali....

Mungkin lebih terang dari lampu neon mahupon spotlight. Disebalik lampu tersebut kelihatan bayang-bayang dua makhluk Bulu roma gua meremang, langkah gua yang berjalan tadi terhenti. Mata gua tertumpu ke arah cahaya itu. Muka, badan, tangan gua kaku seperti sistem saraf gua telah gagal berfungsi. Semakin lama gua terpaku, semakin dekat pula makhluk itu mendekati gua. Sukar digambarkan bertapa gemuruh hati gua ketika itu. Makhluk itu semakin mendekati gua, menampakan fizikalnya yang tidak boleh digambarkan dengan pemikiran waras.

Makhluk itu berhenti, lebih kurang jarak 1 meter dengan gua. Gua seperti hendak melarikan diri, tapi gagal dek bau tersebut. Kaki gua semcam sudah kaku. Mulut gua terkumat kamit cuba membaca surah-surah lazim, tapi gagal. Hati gua berdebar-debar seperti jantung hendak terkeluar. Gua beranikan diri, gua mara selangkah ke hadapan. "kak nasi lemak, nasi tambah lauk kerang dengan telur goreng ye" gua cakap dengan makcik nasi lemak jati.

Selepas insiden itu, gua pulang ke bilik dengan perasaan tenang dan gembira.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...