Member tingkat 14

Jam menunjukkan tepat 11.30 malam. Bagi pelatih Kolej Jururawat Saint Xavier, waktu ketika ini adalah waktu kemuncak bagi pelajar Diploma Teknologi Makmal Perubatan membuat ulangkaji latih tubi bagi menghadapi peperiksaan Anatomi mereka keesokan harinya. Subjek Anatomi merupakan subjek teras bagi pelajar Diploma Teknologi Maklmal Perubatan dimana jam kredit yang diperuntukkan untuk subjek ini adalah 4 jam kredit. Ini tidak termasuk 2 jam kredit bagi latihan praktikal yang dikendalikan di makmal.

Angin menderu laju masuk ke kawasan perpustakaan Saint Avis. Angin yang menderu laju dari celahan tingkap separa gelap yang terbuka dibahagian atas sliding door menghasilakan deruan bunyi seperti rebut kencang sedang berlaku. Keadaan perpustakaan yang terletak di Academic Height, dimana merupakan titik altitude yang tertinggi bagi kawassan Kolej Jururawat Saint Xavier, membuatkan keadaan malam menjadi sangat sejuk. Sejak menerima aduan dari pelajar Anatomi yang sering kali menghadapi masaalah untuk belajar sehingga lewat malam di dalam bilik akibat gangguan pelajar lain yang bising, pihak pengurusan membenarkan perpustakaan dibuka 24 jam. Justeru itu ada pula yang mengambil kesempatan stayed up di perpustakaan sehingga jam 4-5 pagi. Ada pula yang mengambil kesempatan bercengkarama dengan teman masing-masing melepaskan nafsu tersirat. Kebiasaan pelajar yang hanya menunggu masa untuk menerima padah dari pihak pengurusan.

Hanis bersama Syazwani merupakan rakan akrab sejak dari kecil lagi. Setelah sama-sama cemerlang dalam peperiksaan SPM tahun 2011, mereka berdua sepakat untuk melanjutkan pelajaran di Kolej Jururawat Saint Xavier. Walaupun menyedari hakikat bahawa kursus yang diambil adalah tahap Diploma dan di Kolej Swasta, ini tidak menjadi masaalah bagi mereka berdua kerana kedua-duanya berpegang kepada prinsip melentur buluh biarlah dari rebungnya. Mereka mahu mendalami asas dalam kursus teknologi makmal perubatan seterusnya baru menyambung pelajaran ke preingkat ijazah dalam bidang Kimia Patologi.

Dikala malam kesejukan sambil ditemani lampu kalimantang yang menerangi sector 14-a di perpustakaan, Hanis yang berasa agak lapar mengajak Syazwani untuk turun ke café 24 jam di Kolej Agustus 200 meter dari perpustakaan.

“Wani, kau lapar tak? Aku lapar la. Jom teman aku pergi café jap. Kite pergi café Agustus sebelah ni je. Jom la.” Ajak Hanis kepada Wani yang sedang leka mengulangkaji pelajaran

“Jomlah, aku pon lapar jugak ni. Tapi ko tunggu kejap yer, aku nak habiskan chapter 12 ni. Radiokimia pemakanan” balas Syazwani

“Oklah, macam tu aku turun dulu jap yer, aku tunggu kat lobby bawah” kata Hanis sambil berdiri membetulkan tudungnya.

“Kau baik-baik taw, aku dengar cerita macam-macam pasal area lobby bawah tu. Haaaa” – gurau Wani kepada Hanis. Walaupun sekadar gurauan, namun pernah terjadi peristiwa dimana pelajar tahun pertama meracau hysteria secara tiba-tiba akibat mengulangkaji pada waktu senja berseorangan.

Hanis mengorak langkah ke pintu utama tingkat 14, bersedia menuggu lift datang. Sambil beberapa pelajar sedang lepak berbual dikawasan itu, lift buatan Sweeden DB-Swift-Perfect-Fuji10, tiba. Pintu dibuka, punat ground floor ditekan, pintu ditutup semula. Hanis berseorangan didalam lif. Perasaan sedikit cuak menjelma. Bagi menenangkan keadaan Hanis mendengar lagu Taylor Swift - Perfect to you, sambil bersiul mengikut irama lagu.

Setibanya di tingkat 4, pintu lift terbuka. Hanis seperti biasa, bersiul mengikut irama lagu kegemaranya. Kali ini lain sedikit, pintu lift terbuka agak lama seperti seseorang dari luar sedang menekan butang “hold” bagi membolehkan pintu lift terbuka dengan masa yang lama.

Hanis tidak mengendahkan tentang perkara tersebut, baginya mungkin seseorang dari luar sedang menunggu kawanya tiba ke lift tersebut. Sambil bersiul mengikuti irama lagu. Pintu lift tertutup. Lega hatinya kerana tidak berlaku apa-apa ketika tadi.

Namun telahanya ternyata silap. Pintu lift terbuka semula. Sebentar tadi lampu bernyala, sekarang tidak pula. Suasana menjadi gelap, sunyi dan sepi. Angin dari mana tiba-tiba menderu masuk ke dalam lift. Hanis menjadi panic. Hanis segera menekan butang tutup bagi menutup pintu lift tersebut. Dengan segera pintu lift tertutup. Hanis tidak menghiraukan sesiapa yang sedang menunggu di luar lift. Baginya keadaan tadi sudah cukup seram untuk menunggu lagi di tingkat 4 tersebut. Lif berjaya turun ke lobby mengikut indicator lampu pada papan pemuka lif tersebut. Pintu lift dibuka, Hanis mengucapkan syukur kerana tiada apa-apa yang terjadi kepadanya.

Hanis mengorak langkah keluar daripada lift tersebut. Tiba-tiba, sesuatu dari belakang seperti sedang mencekik tengkuknya. Tangan yang agak besar dan menggerutu dirasakan pada tengkuknya. Genggaman sedikit kuat menyebabkanya sukar untuk bernafas. Hanis cuba untuk memalingkan mukanya ke belakang, tetapi gagal.

“Cakk!!” haha – kata Wani

“Barua la kau, aku dah cuak giler tadi, dahla lift tadi tersangkut kat tingkat 4, gelabah aku tau” – kata Hanis keresahan. Hanis sangat lega kerana telah bertemu semula dengan rakanya Wani.

“Kau tu penakot sangat. Haha” – kata Wani lagi.

“Banyak la kau, kene kat kau nanti, baru menangis-nangis cari aku.” – balas Hanis

“Jom lah, kita pergi café, aku kebulur dah ni” – balas Wani.

Dengan keriangan, Hanis dan Wani berjalan ke kafe Kolej Agustus untuk membeli alas perut. Jarak lebih kurang 200 meter hanya mengmbil masa 20 minit perjalanan berjalan kaki. Setibanya mereka dicafe Kolej Agustus, Wani menawarkan diri untuk belanja Hanis mee goring basah. Memang menjadi kegemaran Hanis dengan mee goring basah. Mee goring menjadi makanan rasmi Hanis dari ketika sekolah lagi. Wani yang sudah sekian lama berkawan dengan Hanis turut mengetahui mee goring basah menjadi makanan kegemaran hanis sejak kecil lagi.

20 minit mereka berdua menghabiskan masa di kafe Agustus. Rancangan mulanya untuk mengalas perut bertukar menjadi mengambil makanan berat. Selesai mee goring basah, Hanis memesan pula burger daging goring bersama kentang putar bagi memenuhi seleranya dan Wani. Harga makanan di kafe Agustus sangat murah, justure tidak menjadi masaalah bagi Hanis dan Wani untuk merancang perbelanjaan makan mereka. Selesai burger daging goring, air tebu menjadi pilihan. Namun agak mengecewakan sedikit kerana air tebu itu hanya indah khabar dari rupa. Dari warnaya sahaja sudah tahu yang air tebu itu adalah air tebu bancuh, bukanya asli.

“Wani jomlah balik library, dah lama dah kita kat sini ni.” – ajak Hanis

“Jom-jom – aku pon dah bosan kat sini.” – jelas Wani

Mereka berdua pulang semula ke perpustakaan Saint Avis. Kembali semula ke lobby dan menunggu lif. Kali ini Hanis tidak keseorangan, bertemankan Wani. Gementar akan peristiwa yang dialaminya tadi berkurangan kerana Wani bersamanya menaiki lift.

“Wei, aku nak terkencing la, gile tak tahan ni” – kata Wani.

“Ha, ah, elok sangat. Ko pergi kencing kat toilet tingkat 4. Kau kata kau tak takut kan.” – cabar Hanis

“Eh, kau ingat aku takut sangat ke? Semua tu member-member aku jer. Haha” – gurau Wani.

“Ok, xpe. Kau pergi situ jer kencing, aku tungu kat atas. Kalaw 15 minit tak sampai. Aku turun cari kau balik. Ok” – kata Hanis seakan mencabar Wani.

“Ok. Aku tak kesah punya. haha” – jelas Wani menyahut cabaran.

Lift tiba ditingkat 4. Kali ini lampu tidak lagi tertutup seperti dialami Hanis sebentar tadi. Lampu ternyala dengan terang benderang. Bau pewangi tandas dari jauh menusuk hidung hanis. Bau wangi seperti bunga Melur yang segar. Wani segera keluar ke tingkat 4 mencari tandas di hujung koridor. Pintu lift ditutup semula. Hanis cepat-cepat menekan butang tutup pada panel kawalan pintu lift dengan harapan pintu lift tidak terbuka kembali. Pintu tertutup rapat, lift naik ke tingkat 14 , tingkat dimana mereka berdua mengulangkaji pelajaran.

Setelah sampai, Hanis keluar ke tingkat 14. Hanis menunggu Wani di ruangan lepak depan pintu lift sambil beberapa pelajar lain sedang leka berbual kosong sambil ditemani siaran berita jam 12 malam. Kelihatan ruangan 14-a sudah mula kurang dengan pelajar. Keadaan menjadi semakin sunyi. Hanis melabuhkan punggung ke sofa, berehat seketika. Sambil menunggu Wani, Hanis bermain whatsapp menghantar mesej kepada kawanya yang lain bertanya tentang dimana dewan peperiksaan pada besok hari.

Sedang leka, bermain whatapps, seseorang menegurnya dari belakang. Tanganya agak lembut, seperti tangan seorang wanita. Hanis toleh kebelakang. Ternyata kawanya Wani yang mencepuknya. Hanis kebingungan. Dimanakah wani yang berada di tingkat 4 tadi. Dimanakah Wani yang menemaninya di café tadi. Untuk merungkai segala persoalan, Hanis bertanyakan kepada Wani yang berada bersamanya tadi. Ternyata Wani baru sahaja selesai mengulangkaji bab radiokimia pemakanan. Wani meminta maaf kepada hanis kerana membuatnya menunggu lama.

Hanis bingung. Siapakah Wani sebentar tadi. Apakah yang dimakanya tadi. Hanis baru teringat akan kata Wani sebentar tadi.

“eh, kau ingat aku takut sangat ke? Semua tu member-member aku jer. Haha”
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...